A A A K K K
людям з порушенням зору
Центр професійного розвитку педагогічних працівників Мукачівської міської ради

Розмова з вчителем

Дата: 04.10.2022 15:37
Кількість переглядів: 90

ЛЬВІВСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ

 

 

 

 

Розмова з вчителем

 

Фото без опису

 

 

 

 

 

 

 

 

2022

  

 

 

 

 

 

Цього року закінчився перший цикл НУШ. Наші четвертокласники переходять у базову школу, яка вступає у шлях НУШ. 

Кого зустрінуть учителі в особі учня? Це буде різнобічно розвинена особистість відповідно до її вікових та індивідуальних психофізичних особливостей із сформованими загальнокультурними і морально-етичними цінностями, ключовими і предметними компетентностями, необхідними життєвими і соціальними навичками, що забезпечують її готовність

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

            Вітаємо, дорогі колеги. У цьому році завершився проєкт Програми розвитку освіти Львівщини на 2021-2025 рр. «Освітній Еверест-2021». Він був логічним продовженням втілення ідеї створення осередків професійного розвитку вчителів на базі опорних шкіл нашої області, яка отримала право на життя ще в 2018 році. Головна мета  проєкту «Освітній Еверест-2021» -  підготовка тренерських команд  для постійно діючих тренінгових центрів (супервізійних) на базі семи опорних шкіл Львівщини у громадах, де відсутні Центри професійного розвитку, а саме: Козівський ОЗЗСО-ліцей (Козівська громада), Магерівський ОЗЗСО І-ІІІ ст. (Добросинсько-Магерівська ТГ), Нижньояблунський ОЗЗСО І-ІІІ ст. (Боринська ТГ), Жовтанецький ОЗЗСО І-ІІІ ст. (Жовтанецька ТГ), Старосамбірський ОЗЗСО І-ІІІ ст. №1 (Старосамбірська ТГ), Перемишлянський ОЗЗСО І-ІІІ ст. (Перемишлянська ТГ), Золочівський ОЗЗСО І-ІІІ ст. (Золочівська ТГ).

            Операційна ціль проєкту – сприяння професійному зростанню педагогічних працівників ЗЗСО, розбудова професійної педагогічної спільноти  як синергічної системи на основі ціннісних засад сталого розвитку і партнерства задля ефективного втілення концепції НУШ в базовій школі.   

Впродовж 2021 року відбулося чотири навчально-практичних модулі, на яких дуже детально опрацьовано теми, що  мають значний вплив на якісно нове освітнє середовище навчального заняття:

  • Найважливіші фактори змін, що відбуваються в освітньому процесі у світі та як вони впливають на якість освіти. Інтеграція та її види. Наскрізні змістові лінії, як засіб інтеграції ключових компетентностей. Урок у структурі розвитку критичного мислення. Змішаний урок та його моделі (перевернутий клас, ротація за станціями, ротація станцій, ротація за лабораторіями, флекс-модель). Конструювання уроків. Детальний аналіз цих конспектів та визначення переваг таких уроків. Нові ролі вчителя. Розробка КТП компетентнісного уроку на основі «дорожньої карти» теми.
  • Види вербального оцінювання. Формувальне оцінювання. Рефлексія та формувальний зворотній зв’язок. Практика використання в освітній діяльності методів: сфокусованої бесіди (ORIP) та 3-х «П» (постановка правильних запитань).
  • Метод проєктів та основи проєктного менеджменту і планування в освіті. Комунікація і зворотній зв’язок для розвитку і підтримки, уникнення криз та побудови довіри. Підтримка педагогічних працівників в процесі змін.
  • Фасилітація як інструмент для планування  діяльності тренінгового центру, спільного прийняття рішень та переходу від вертикального до горизонтального управління. Методи формування ефективної і вмотивованої професійної вчительської спільноти.

Кульмінаційним етапом проєкту «Освітній Еверест-2021» була обласна літня творча освітянська школа «Формування та реалізація освітніх програм в контексті Державного стандарту базової освіти» за участю Ради директорів закладів загальної середньої освіти Львівщини та учасників проєкту «Освітній Еверест»-2021. 

Ключовим моментом Літньої школи стала дискусія «НУШ в базовій школі. Куди йдемо?», де найважливішим пріоритетом, визначеним одностайно, є те, що це має бути цінністно орієнтована школа!

Сучасна ситуація пов’язана з повномасштабним вторгненням росії в Україну загострює  відчуття важливості системи цінностей, на яких базується суспільство, освіта (вона є фундаментом суспільства) і яка має великий вплив на організацію освітнього процесу в закладах освіти. Війна це – потужний виклик, але, як би жорстоко це  не звучало, це – найкоротший і найшвидший шлях до нової парадигми цінностей, а, отже, до нових якісних суспільних змін. Зміна цієї системи цінностей мала б спричинитися до зміни якості освіти. Але під час дискусії з’ясувалось, що ми ще далеко не можемо уяснити для себе, як ця зміна системи має виглядати на рівні школи. Давайте спробуємо для кращого розуміння, як у нас звикли говорити,  розкласти все по «полицях».

Отже, про цінності. Що робити?

Фото без описуЦінності – наше глибоке переконання у що ми віримо, і що вважаємо правильним, те, на основі чого ми діємо. Вони проявляються у словах і поведінці. Цінності формуються з народження з того, що ми бачимо як поводяться люди, що вони цінують, що схвалюють, як взаємодіють. Якщо ми хочемо змінити цінності – потрібна дуже суттєва робота над собою. 

 

Наприклад, якщо ми пропишемо в школі, що нашою цінністю є довіра, але якщо ми в це не  віримо, то цієї цінності не буде, бо ми все одно будемо діяти так, як на цей раз вважаємо правильним. Це буде лише декларація, а не зміна цінностей, вони  будуть залишатися старими.

Нам бракує альтернативних інструментів для переходу тих щоденних практик, які б допомагали нам усвідомити, якими є наші цінності і попробувати робити інакше. Нас можуть змінити практики, які ми щодня повторюємо.

Шлях – дуже не лінійний, тому деякі речі якийсь час ще будуть відбуватися по- старому. Треба вчитися прагнути змінюватись і змінювати , зосереджуватись на позитиві.

Завжди є речі, на які ми можемо впливати, впливати на якість і швидкість змін на краще.

Не все в наших силах, цінності закладаються в родині, але ми теж авторитети для когось. Директори шкіл є великими авторитетами для вчителів, учнів та їх батьків, тому від їхніх дій, переконань  багато що залежить. Керівник школи має можливість задати цю ціннісну рамку насамперед своїм прикладом. Важливо, щоб кожен директор усвідомив це і починав сам  змінювати свої старі шаблони, тому що нижні ланки будуть завжди дивитися на верхні. І це  в освіті потягне все решта.

Важливо пам’ятати для себе, що ми теж вчимося. Людей, які все життя жили і навчали в інших умовах, змінювати дуже складно, але це – цікаво, це -  виклик. Вчитися разом з дітьми, вчитися з новим поколінням, це – дуже класно!

Заглянемо трохи глибше – де «зарита собака» стосовно зміни цінностей. Для цього ми порівняємо дві ціннісні парадигми – тоталітарної і демократичної.

Дві різні ціннісні парадигми.

ТОТАЛІТАРНА

ДЕМОКРАТИЧНА

Людина – ресурс.

(Людиною можна пожертвувати заради світового панування. Особистість прибрати і зробити її як ресурс, зробити інструментом держави для задоволення її потреб. Досягнення стандартів - первинне).

Людина  -  цінність, капітал.

( Людина – найвища цінність, вона може принести державі серйозну додану вартість. Людина - особистість, її щастя, добробут - первинне).

Взаємодія за замовчуванням – недовіра.

(Якщо ми зможемо не довіряти , то ми зможемо вижити. Світ – ворожий, не можна довіряти, бо тебе обдурять).

Взаємодія  за замовчуванням – довіра.

(Якщо ми довіряємо, то є набагато більше можливостей до розвитку, взаємодія пришвидшується і фокусується на розвиток, а не закритість).

Сильніший «з’їдає» слабшого.

Сильний і слабкий мають рівні права.

Чітка ієрархія.

(Ми чітко розуміємо хто зверху, хто знизу. І тоді вважаємо, що успіх  це – побільше просунутись в цій ієрархії).

Горизонталь

(Спільна взаємодія, спільні рішення, разом ми – сила).

Партикуляризм  (гра з правилами).

(Справедливо, якщо вигідно мені, якщо мені не вигідно, то це – однозначно не справедливо. Обійти закон, це - просто).

Верховенство права (гра за правилами).

(Справедливо, якщо кожен діє згідно закону і дотримується правил і домовленостей).

Виховання правильних людей.


« повернутися

Вхід для адміністратора