A A A K K K
людям з порушенням зору
Центр професійного розвитку педагогічних працівників Мукачівської міської ради

Методичні засади використання плакатів і карикатур як візуальних джерел інформації при вивченні новітньої історії

Дата: 04.10.2022 14:29
Кількість переглядів: 70

Тема ______ Методичні засади використання плакатів і карикатур як візуальних джерел інформації при вивченні новітньої історії

 

 

Фото без опису

 За цим плакатом можна дати учням наступні питання і завдання:

  1. Проаналізуйте цей плакат за наступними критеріями – кольори, пропорції, деталі. 
  2. Що зображено на передньому плані, а що на задньому?
  3. Обґрунтуй чому вони були вибрані?
  4. Які елементи сталінізму містить в собі цей плакат?
  5. Як впливає цей плакат на тебе. Назви прикметники.
  6. Які елементи плакату підтверджують основне гасло плакату «Перемога буде за нами»? (зображення гігантських новобудов)
  7. Чи досягнув плакат поставлених цілей, як ти думаєш? Чому, відповідь наповни аргументами. 
  8. Порівняй цей плакат з сьогоднішніми виборчими плакатами. Які спільні ознаки і відмінності ти можеш визначити?

Велика роль пропагандистським плакатам як засобу маніпуляції масами приділялась у нацистській Німеччині міжвоєнного періоду. Адольф Гітлер вважав, що можливість сприймання інформації пересічними людьми є обмеженою, тому дієва пропаганда забезпечується лаконічними і яскравими виразами та символами, щоб люди через них могли уявити омріяний образ майбутнього, і одним з таких інструментів є плакати. 

Фото без опису    Фото без опису

Завдання з цими  плакатами можуть бути наступні:

  1. Сформулюйте уявлення Гітлера про пропаганду і проаналізуйте, як це відображено у плакатах.
  2. Як впливають ці плакати на тебе, запиши свої думки.
  3. Як відображений Адольф Гітлер на цих плакатах?
  4. Проаналізуй, які кольори, символи, текст та люди є на задньому плані.
  5. Яку ціль мають ці плакати?
  6. Проаналізуй перший плакат, на якому зображений хлопчик на передньому плані (які риси характеру можна простежити на основі плакату (мужність, сміливість, самовпевненість, відданість нацизму, непохитність та непримиренність до ворогів і навіть зухвалість і жорстокість).
  7. Чому на задньому плані зображений Адольф Гітлер, що цим хотів показати автор плакату?
  8. Яким зображений Гітлер на другому плакаті (мужнім, рішучим, впевненим, супергероєм, надлюдиною тощо -  ряд можна і треба продовжувати).
  9. Чому саме так Гітлера зображували художники?
  10. Хто зображений на задньому плані, чому люди невиразні, а чітка символіка?
  11. Чому на задньому плані зображені сонячні промені? Що вони символізують?
  12. Що символізує птах зображений на плакаті?
  13. Чи досягали поставлених цілей плакати?
  14. Чи викликають вони у тебе довіру?  

Фото без опису   Фото без опису

 

 «I.    Опис (спочатку має бути яко­мога детальнішим)

—      Що і як зображено? (На пере­дньому плані, на задньому плані, художні засоби тощо.)

  •  На що автор намагається звернути увагу в зображенні?
  •  Що написано (якщо це мож­ливо прочитати)? 
  •  Яка композиція? (Співвідно­шення зображення і тексту: що відіграє головну, а що допоміжну роль.)

II.     Інтерпретація

а)      первинна:

  •  Що пропагується? Чому, про що це свідчить, з чого це випливає?
  •  На що звертається увага? Про що це свідчить?
  •  На кого розрахований? (На яку соціальну групу?) Які стереоти­пи використовуються, які форму­ються? (Яке послання закладено)[1].

б)      вторинна, або історична:

—      Спробуйте датувати цей плакат. Аргументуйте. Чи міг він  з'явитись раніше? чому?

  •  Як він співвідноситься з іншими зображеннями або тестами (іншими джерелами), якщо вони є, з вашими знаннями про предмет чи період?
  •  Які висновки можна зробити на підставі аналізу? Які ваші уявлен­ня чи знання знайшли підтверджен­ня, а які ні?
  •  Що нового додає джерело до ваших уявлень про цей історичний
    період (явище, процес тощо)?»
     [2].

Фото без опису  Напис на плакаті: «Якщо ви цього не хочете, вибирайте християнський соціалізм». 

 крах політичних намірів нацистської Німеччини відображено на наступному плакаті

Фото без опису

Доцільними для аналізу цього плакату є такі питання: 

  • Які кроки привели до закінчення Другої світової війни у Європі?
  • Які відчуття (враження) викликає даний плакат?
  • Які символи ти можеш розпізнати? Співвіднеси їх з історичним контекстом (наприклад, британський прапор символізує об’єднання Великої Британії та Північної Ірландії). 
  • Подумай, з якою метою був створений цей плакат.
  • Чи досягнув плакат поставлених цілей?
  • Що не зрозуміло із змісту плакату?
  • На  твою думку, чому  саме чотири руки розривають свастику?
  • Що символізують хмари зображені на плакаті, чому саме такі кольори вибрав автор для зображення хмар?
  • З яких ще елементів плакату можна простежити певну тривожність та «агресію» відображену на плакаті?
  • Яка результативність (дієвість) цього плакату? 

Особливості застосування карикатур при вивченні

історії в школі

 

 

/Users/mariannalopushanska/Downloads/57209226_566624893746975_544891458482601984_n.jpg

 

На іншій карикатурі у  гротескній формі карикатурист прокритикував амбіції Хілларі Клінтон будь-якими способами добитися права на керівництво державою і перемогти у президентських виборах 2016 року.

/Users/mariannalopushanska/Downloads/57608845_292382711655052_4842410312948776960_n.jpg

 

Натомість карикатура «вічний єврей» у нацистській Німеччині, створена у 1937 році, мала за мету підтримати антисемітську політику та ідеологію Рейху.

/Users/mariannalopushanska/Downloads/57010173_441374026611078_4357667122667585536_n.jpg

 

/Users/mariannalopushanska/Downloads/56985532_330689687845749_5743988441608093696_n.jpg

 

Завдання до цієї карикатури можуть бути наступні: проаналізуйте, що порівнюється у карикатурі і на що наголошено у карикатурі? Напевне, те, що насильство не можна виправдати ні з боку самурая (варвара), ні з боку європейця (цивілізатора) 

Наступний приклад карикатури, що присвячена  Версальському договору і заснуванню Ліги Націй. 

Фото без опису

Для аналізу цієї карикатури пропонуються наступні завдання:

  1. Поясни вирази карикатури власними словами. Які почуття викликає карикатура, зображений на ній лелека? Чому ми йому не довіряємо?
  2. Порівняй зміст карикатури зі змістом історичного документа, в якому йдеться про Лігу Націй.
  3. Знайди ключові слова або символи.
  4. Яка мета карикатури, що саме хотів розкритикувати карикатурист, які засоби хотів використати?
  5. Чи достатньо зрозумілий зміст карикатури?
  6. Що символізує собою лелека і чому він зображений саме таким (хитрим)?
  7. Чому на пір’їнках лелеки зображений 1919 рік? Що цей рік символізує для Європи? 

Фото без опису

Фото без опису

Після відповідного пояснення можна запропонувати наступні питання і завдання до учнів. 

1.Співстав представлені символи і кольори з їхнім політичним значенням.

2. Що виражає ця карикатура? Сформулюй у двох реченнях.

3.  Хто  зображений на карикатурі? Представники яких країн?

4. Хто міг бути автором цієї карикатури, з якою метою вона створювалася, для яких країн призначалася?

5. Які почуття викликає карикатура. Що вона критикує?

6. Чому зображені на карикатурі персонажі не викликають довіру? 

7. Що хотів відобразити у карикатурі автор у такий спосіб?

8. Порівняй зображення на карикатурі із історичною картою, на якій зображений поділ Німеччини після Другої світової війни.

9. Порозмірковуй і створи самостійно карикатури, які б відображали дані трагічні події в історії Німеччини. 

Є карикатури, які є універсальними і зрозумілими для учнів і дорослих кожної країни. Такою є, наприклад, карикатура, присвячена проблемі пенсійного забезпечення.

Фото без опису

До цієї карикатури можуть бути поставлені наступні запитання і завдання:


« повернутися

Вхід для адміністратора