Методичні засади використання плакатів і карикатур як візуальних джерел інформації при вивченні новітньої історії
Тема ______ Методичні засади використання плакатів і карикатур як візуальних джерел інформації при вивченні новітньої історії
За цим плакатом можна дати учням наступні питання і завдання:
- Проаналізуйте цей плакат за наступними критеріями – кольори, пропорції, деталі.
- Що зображено на передньому плані, а що на задньому?
- Обґрунтуй чому вони були вибрані?
- Які елементи сталінізму містить в собі цей плакат?
- Як впливає цей плакат на тебе. Назви прикметники.
- Які елементи плакату підтверджують основне гасло плакату «Перемога буде за нами»? (зображення гігантських новобудов)
- Чи досягнув плакат поставлених цілей, як ти думаєш? Чому, відповідь наповни аргументами.
- Порівняй цей плакат з сьогоднішніми виборчими плакатами. Які спільні ознаки і відмінності ти можеш визначити?
Велика роль пропагандистським плакатам як засобу маніпуляції масами приділялась у нацистській Німеччині міжвоєнного періоду. Адольф Гітлер вважав, що можливість сприймання інформації пересічними людьми є обмеженою, тому дієва пропаганда забезпечується лаконічними і яскравими виразами та символами, щоб люди через них могли уявити омріяний образ майбутнього, і одним з таких інструментів є плакати.
Завдання з цими плакатами можуть бути наступні:
- Сформулюйте уявлення Гітлера про пропаганду і проаналізуйте, як це відображено у плакатах.
- Як впливають ці плакати на тебе, запиши свої думки.
- Як відображений Адольф Гітлер на цих плакатах?
- Проаналізуй, які кольори, символи, текст та люди є на задньому плані.
- Яку ціль мають ці плакати?
- Проаналізуй перший плакат, на якому зображений хлопчик на передньому плані (які риси характеру можна простежити на основі плакату (мужність, сміливість, самовпевненість, відданість нацизму, непохитність та непримиренність до ворогів і навіть зухвалість і жорстокість).
- Чому на задньому плані зображений Адольф Гітлер, що цим хотів показати автор плакату?
- Яким зображений Гітлер на другому плакаті (мужнім, рішучим, впевненим, супергероєм, надлюдиною тощо - ряд можна і треба продовжувати).
- Чому саме так Гітлера зображували художники?
- Хто зображений на задньому плані, чому люди невиразні, а чітка символіка?
- Чому на задньому плані зображені сонячні промені? Що вони символізують?
- Що символізує птах зображений на плакаті?
- Чи досягали поставлених цілей плакати?
- Чи викликають вони у тебе довіру?
«I. Опис (спочатку має бути якомога детальнішим)
— Що і як зображено? (На передньому плані, на задньому плані, художні засоби тощо.)
- На що автор намагається звернути увагу в зображенні?
- Що написано (якщо це можливо прочитати)?
- Яка композиція? (Співвідношення зображення і тексту: що відіграє головну, а що допоміжну роль.)
II. Інтерпретація
а) первинна:
- Що пропагується? Чому, про що це свідчить, з чого це випливає?
- На що звертається увага? Про що це свідчить?
- На кого розрахований? (На яку соціальну групу?) Які стереотипи використовуються, які формуються? (Яке послання закладено)[1].
б) вторинна, або історична:
— Спробуйте датувати цей плакат. Аргументуйте. Чи міг він з'явитись раніше? чому?
- Як він співвідноситься з іншими зображеннями або тестами (іншими джерелами), якщо вони є, з вашими знаннями про предмет чи період?
- Які висновки можна зробити на підставі аналізу? Які ваші уявлення чи знання знайшли підтвердження, а які ні?
- Що нового додає джерело до ваших уявлень про цей історичний
період (явище, процес тощо)?» [2].
Напис на плакаті: «Якщо ви цього не хочете, вибирайте християнський соціалізм».
крах політичних намірів нацистської Німеччини відображено на наступному плакаті
Доцільними для аналізу цього плакату є такі питання:
- Які кроки привели до закінчення Другої світової війни у Європі?
- Які відчуття (враження) викликає даний плакат?
- Які символи ти можеш розпізнати? Співвіднеси їх з історичним контекстом (наприклад, британський прапор символізує об’єднання Великої Британії та Північної Ірландії).
- Подумай, з якою метою був створений цей плакат.
- Чи досягнув плакат поставлених цілей?
- Що не зрозуміло із змісту плакату?
- На твою думку, чому саме чотири руки розривають свастику?
- Що символізують хмари зображені на плакаті, чому саме такі кольори вибрав автор для зображення хмар?
- З яких ще елементів плакату можна простежити певну тривожність та «агресію» відображену на плакаті?
- Яка результативність (дієвість) цього плакату?
Особливості застосування карикатур при вивченні
історії в школі
На іншій карикатурі у гротескній формі карикатурист прокритикував амбіції Хілларі Клінтон будь-якими способами добитися права на керівництво державою і перемогти у президентських виборах 2016 року.
Натомість карикатура «вічний єврей» у нацистській Німеччині, створена у 1937 році, мала за мету підтримати антисемітську політику та ідеологію Рейху.
Завдання до цієї карикатури можуть бути наступні: проаналізуйте, що порівнюється у карикатурі і на що наголошено у карикатурі? Напевне, те, що насильство не можна виправдати ні з боку самурая (варвара), ні з боку європейця (цивілізатора)
Наступний приклад карикатури, що присвячена Версальському договору і заснуванню Ліги Націй.
Для аналізу цієї карикатури пропонуються наступні завдання:
- Поясни вирази карикатури власними словами. Які почуття викликає карикатура, зображений на ній лелека? Чому ми йому не довіряємо?
- Порівняй зміст карикатури зі змістом історичного документа, в якому йдеться про Лігу Націй.
- Знайди ключові слова або символи.
- Яка мета карикатури, що саме хотів розкритикувати карикатурист, які засоби хотів використати?
- Чи достатньо зрозумілий зміст карикатури?
- Що символізує собою лелека і чому він зображений саме таким (хитрим)?
- Чому на пір’їнках лелеки зображений 1919 рік? Що цей рік символізує для Європи?
Після відповідного пояснення можна запропонувати наступні питання і завдання до учнів.
1.Співстав представлені символи і кольори з їхнім політичним значенням.
2. Що виражає ця карикатура? Сформулюй у двох реченнях.
3. Хто зображений на карикатурі? Представники яких країн?
4. Хто міг бути автором цієї карикатури, з якою метою вона створювалася, для яких країн призначалася?
5. Які почуття викликає карикатура. Що вона критикує?
6. Чому зображені на карикатурі персонажі не викликають довіру?
7. Що хотів відобразити у карикатурі автор у такий спосіб?
8. Порівняй зображення на карикатурі із історичною картою, на якій зображений поділ Німеччини після Другої світової війни.
9. Порозмірковуй і створи самостійно карикатури, які б відображали дані трагічні події в історії Німеччини.
Є карикатури, які є універсальними і зрозумілими для учнів і дорослих кожної країни. Такою є, наприклад, карикатура, присвячена проблемі пенсійного забезпечення.
До цієї карикатури можуть бути поставлені наступні запитання і завдання: