A A A K K K
людям з порушенням зору
Центр професійного розвитку педагогічних працівників Мукачівської міської ради

Схема аналізу фотографій

Дата: 04.10.2022 14:21
Кількість переглядів: 73

Наведемо схему для аналізу фотографій, яка складається з ряду загальних питань, що тісно пов’язані з аналітичними процесами учнів.

1) Опис: просто і точно опишіть, що ви бачите. На цій стадії не прагніть будувати припущення про те, що ви бачите:

  •  опишіть осіб, зображених на фотографії, а також їхні дії і/чи об'єкти, показані на знімку;
  •  як згруповані люди і/чи об'єкти?
  •  опишіть, що ви бачите на другому плані, на передньому плані, у центрі, з лівого і правого боку фотографії. (Якщо необхідно, використовуйте прозору сітку)[1].

Фото без опису

Опишіть якомога докладні­ше, що ви бачите:

  •  люди (чоловіки/жінки, де та як стоять, їх одяг, вираз обличчя тощо);
  •  речі (що саме, як вони згрупо­вані);
  •  написи (що саме написано, на чому).

.

2)    Інтерпретація. Інтерпретація первинна по суті зводиться до опису і аналізу ситуації, яка представлена зображенням, і прочитання «послання» його автора чи замовника (тобто визначення, що вони, власне, хотіли сказати, яку думку донести, почуття викли­кати, уявлення або стереотипи сформувати)[2].

Тут варто проаналізувати сюжет, звернути увагу на символи і стереотипи, завдяки яким можна визначити ким є персонажі: історичні особи чи представники яких соціальних груп, партій тощо, їх національну належність.

Особливу увагу слід звернути на позицію ав­тора: намагався він бути неупередженим, чи, на­впаки, зобразив персонажів саме в такому вигляді, наскільки усвідомленою є упередженість автора. Доцільно також проаналізувати підпис, а також спів­відношення підпису і зображення.

Вторинна або власне історична інтерпретація і є метою дослідження фотоджерела, а всі попередні етапи виконують службову роль. Але ще раз варто на­голосити, що ні в якому випадку не слід ними нехтувати, оскільки від вичерпності і детальності попереднього дослідження може залежати чисто­та і ґрунтовність власне історичної інтерпретації.

На цьому етапі слід звернути увагу на істо­ричність ситуації, на висвітлення її в інших джерелах (як текстових, так і візуальних), на історичний контекст (залучивши знання учнів, набуті з інших джерел) [3].

Кінцевим результатом аналізу повинні ста­ти висновки, які роблять учні про історичну ситуацію, явища, процеси. Наголосимо також на тому, що треба чітко розділяти висновки, зроблені безпосередньо на підставі аналізу кон­кретного джерела (джерел), і загальні виснов­ки, зроблені на підставі залучення всієї можли­вої інформації (весь комплекс джерел, історична карта, підручник, додаткова література).

До нашого прикладу фотознімку кінця 1940-х рр. можна запропонувати наступний алгоритм інтерпретації. 

1. Первинна:

• ситуація (що саме і де саме відбувається, чому саме так, на­скільки є типовою);

• фото постановочне (тобто персонажі позували) чи докумен­тальне? Обґрунтуйте свою думку;

  •  охарактеризуйте цих людей (вік і стать, соціальний та майновий стан тощо);
  •  ваші міркування щодо зобра­жених речей (асортимент продукції, її групування);
  •  чому саме такий напис, навіщо і на чию пропозицію зроблений.

2. Історична:

  •  зробіть висновки про соціаль­ну структуру українського села в цей період;
  •  охарактеризуйте його матері­альне становище;
  •  хто, на вашу думку, визначав життя, керував ним?

Окремо варто з'ясувати, на­скільки достовірними є висновки, які джерела треба за­лучити, щоб їх перевірити, на­скільки уявлення учнів збігають­ся з інформацією в підручнику. Далі треба запитати учнів, яку інформацію вони одержали з явно по­становочного фото? До речі, саме програмованість та офіційний характер фото надають йому особливої достовірності. Наведемо орієнтовний аналіз запропонованого фото. 

Загальна схема аналізу історичних фотографій (за Р. Страдлінгом) може бути представлена таким чином[4]:

№ з/п

Інтерпретація доказу

Чому ви так думаєте? Які засоби застосовує автор?

Наскільки ви впевнені в цьому?

1

Що, на вашу думку, відбувається на цій фотографії?

 

 

2

Хто ці люди? Чим вони займаються? Які це об'єкти?

 

 

3

Приблизно вкажіть, коли, на вашу думку, був 

зроблений знімок (рік, період, подія).

 

 

4

У який час року зроблений знімок?

 

 

5

Це природна фотографія чи для неї спеціально

позували перед фотокамерою?

 

 

6

Назвіть будь-які інші історичні джерела, які могли б допомогти вам перевірити правильність ваших висновків щодо цієї фотографії.

7

Що ви вже знаєте про події, які відбуваються навколо місця дії на фотографії, з попередніх уроків історії?

8

Чи відповідає ця фотографія на запитання, на які ви хотіли б одержати відповідь?

 

Аналізуючи можливості використання фотографій на уроках у старших класах, слід зазначити, що більшість методистів визначають декілька способів їх подання: 

1) окреме, самодостатнє зображення, тобто таке опрацювання фотографій, коли учні працюють окремо над кожною, навіть якщо на уроці їх застосовується декілька;

2) парні зображення (одного або різних видів,
альтернативні або взаємодоповнюючі);

3) група фотографій (як правило, фоторяд);

4) одночасне використання текстових і візуальних джерел інформації, які застосовуються, як правило, з метою доповнення один одного та кращого розкриття поставленого завдання[5].

є взаємодоповнюючими, то відображають різні аспекти проблеми.

Наведемо приклади. 

Фото без опису     Фото без опису

 

Ще один приклад. Дві фотографії: на одному фото показано вступ німець­ких військ у Судетську область 1938 р., на другому – в Прагу в 1939 р. Спочатку слід запропонувати учням доклад­но описати ці фотознімки. Наступний етап – обґрунто­ване датування та аналіз фотографій: чому так різняться емоції місцевого насе­лення і солдатів? Наскільки вони є природними? Чи можна вважати першу подію обґрунтованою, спра­ведливою, а іншу — навпаки?

 

Фото без опису    Фото без опису

 

Інший приклад використання двох фотографій.

Фото без опису      Фото без опису

Аналізуючи ці фотографії, до­цільно з'ясувати:

  • хто зображений на них;
  • емоційний стан зображеної людини;
  • з якими обставинами це по­в'язано.

Опишіть власні емоції щодо цих фотографій.

Два напівкурйозних фото, аналізуючи які, можна зробити певні узагальнення з приводу та­кого явища як глобалізація. 

Фото без опису   Фото без опису

 «Наддніпрянська Україна на початку ХХ ст. Економічний розвиток» доцільно використати фотографії  поштових листівок. 

Фото без опису  Фото без опису  Фото без опису

Завдання учням:

  • Кого зображено на фотографіях?
  • Який стереотип українця формують ці листівки? (зверніть увагу на назву листівок і напис на першій). Чому?

Під час вивчення теми про боротьбу афроамериканців за свої права


« повернутися

Вхід для адміністратора